Followers

Thursday, 9 July 2015

Aku Ingin berubah

Aku nak berubah, tapi........
.
.
.
.
.
.

.
Mengapa perlu ada tapi tapi lagi?
Bergerak sekarang.
Berhijrah sekarang.
berubah sekarang.
Di saat ALLAH mengurniakan waktu dan hidayah untuk kamu berubah, berubahlah.
Yakinkah kamu esok kamu masih hidup lagi?
Yakinkah kamu?
Yakinkah kamu esok hati kamu masih tergerak lagi untuk berubah?
Atau ALLAH telah membolak balikkan hatimu?
Yakinkah kamu?
Sekiranya tidak, bergerak, berubah dan berhijrah sekarang.
Andai kamu rebah di tengah jalan, bangkitlah!
Bangkit dengan semangat mengejar redha sang pencipta.
Bangkitlah!
Bangkitlah!
Bangkitlah!
ALLAHuAkbar!



Jangan tunggu lagi, berubah sekarang


"Sesungguhnya, ALLAH tidak merubah sesuatu kaum sehingga mereka merubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri."
(Ar-Rad:11)

Friday, 26 June 2015

Ramadhan oh Ramadhan

Pak! Pak! Pak!
Tanpa kita sedar dah hampir sepertiga ramadhan kita lalui.
Mari bermuhasabah.
Sepanjang Bulan Ramadhan tahun ni:

Berapa juzuk al-quran kita habiskan?
Berapa banyak kali solat terawih yang kita kerjakan?
Berapa banyak doa kita panjatkan?
Berapa banyak makanan yang kita bazirkan?
Berapa banyak masa yang kita sia-siakan?

Berapa banyak dosa yang kita lakukan?
Ingatlah!! Ramadhan hanya setahun sekali. Ramadhan ni sebagai ganjaran dari ALLAH Buat hamba-HambaNYA.

Rasulullah bersabda yang bermaqsud "Telah datang kepadamu Ramadan, bulan berkah, Allah mewajibkan kamu berpuasa, pada bulan ini pintu-pintu syurga dibuka dan pintu-pintu Neraka ditutup, syaitan diikat, dan di dalamnya terdapat malam yang lebih baik dari seribu bulan. (HR Imam Ahmad dan Imam Nasa’i)

Jadi, mengapa perlu kita sia-siakan Bulan Barakah ni? 
Yakinkah kita, yang kita akan bertemu dengan Ramadhan di masa akan datang?

Sekiranya tidak.
Jom sama-sama kita sambut tawaran ALLAH ni dan berusaha memperbanyakkan ibadah kepadaNYA.

Bukan Gambar aku


kejar pahala,
jauhi dosa. 
Tingkatkan ibadat,
jauhi maksiat. 
ALLAH redha,
hidup bahagia.
Ramadhan Kareem.

Tuesday, 9 June 2015

Aku mencari penulis

Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan rahmat dan izinNYA, sekarang ini saya tengah mencari penulis untuk blog saya, memandangkan saya tidak mempunyai banyak masa untuk menulis.

Jadi, bagi memastikan blog saya ni tak sunyi dan da'wah berterusan, saya ambil keputusan untuk mencari penulis-penulis yang berbakat yang boleh meneruskan kerja da'wah. (-.-) 

Hadiah, tidak adalah. tapi in sha ALLAH adalah saguhati bagi yang terpilih. Buat kerja da'wah fi sabilillah.

Syarat-syarat

  1. Tulis satu entry tentang apa apa perkara yang berkaitan dengan islam (samada dalam bentuk cerpen/journal/diari DLL)
  2. Sekurang-kurangnya 500 patah perkataan
  3. menggunakan font 'Times New Roman dengan size 12
  4. letak tajuk dan nama anda (tak kisahlah nak buat nama pelik-pelik pun)
  5. menggunakan bahasa yang mudah difahami.
  6. Karya anda hendaklah mengandungi ayat "kerana aku adalah khalifah"
  7. hantarkan karya anda kepada saya wanmehsan@gmail.com
  8. sila isi borang (Borang pelik) berikut setelah menghantar karya anda
  9. Karya hendaklah dihantar sebelum 20 ramadhan 1436
  10. Sesiapa yang gagal mengikuti syarat dia atas, karyanya akan ditolak.
Semoga ALLAH redha dengan usaha da'wah ini.
Syukran jadzilan kepada kalian. 
Assalamualaikum.

Thursday, 4 June 2015

Ujian tanda cinta ALLAH

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
"Barangsiapa yang ALLAH inginkan kebaikan untuknya, nescaya ALLAH mengujinya dengan kesusahan.Ujian itu tanda cinta ALLAH kepada hambaNYA. amat beruntunglah bagi mereka yang mampu bersabar dan redha ketika diuji.
Entry kali ni saya dedikasikan buat seorang kakak yang sangat saya hargai.. semoga dengan coretan saya ni dapat lah sedikit sebanyak mengembirakan kakak..
Cerita di bawah ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang sudah tiada. 



***    ***    ***    ***    ***    ***    ***    ***


"Syuhada, kenapa kau menangis ni?"
Aku terkejut, lantas terus menyeka air mataku. aku memandang sahabatku umairah dan menghadiahkan segaris senyuman buatnya. Umairah memelukku.
"kenapa kau sedih ni Syu? ceritalah dekat aku" Umairah beranya risau.
"tak ada apa-apalah. Aku rindu mak aku dekat kampung je."
"Kau jangan tipu aku Syu. Aku kenal kau dah 3 tahun, bukannya 3 bulan. waktu aku sedih kau selalu tolong aku, tapi sekarang kau tengah sedih aku tak tahu nak buat apa-apa.. ceritalah dekat aku syu" 

Aku memeluk umairah erat, Umairah membalas pelukan ku. Aku menyembamkan wajahku di bahunya dan menangis teresak-esak seperti anak kecil.
"aku futur mai, aku lemah. Ed dah nak kawin dengan orang lain. Aku sedih sangat. Aku tak kuat. Kenapa takdir aku macam ni mai? kenapa?"
"Syu, jangan salahkan taqdir,jangan macam ni. bukan ke selama ni kau yang pesan dekat aku yang ALLAH sentiasa bersama dengan orang yang bersabar. jangan macam ni Syu. aku tahu kau kuat."
"Aku rasa dikhianati mai."
"syu, ALLAH nak berikan yang lebih baik untuk kau. Kau solehah, mungkin ada lelaki yang lebih soleh buat kau. kalau tak di dunia di syurga."

Aku diam tanpa kata.
"Syu, kau kena kuat. Yakinlah ALLAH sentiasa membantu. jangan menangis kerana manusia kalau kau tak mampu menangis kerana ALLAH. ALLAH sentiasa ada untuk kau. ALLAH sayangkan kau. sebab tu ALLAH uji kau. Syuhada yang aku kenal tak selemah ni kan?"

Aku mengesat air mataku.wajah umaira aku tatap sayu.

"Mai,doakan aku ye.Aku futur.Aku berdosa pada ALLAH. sepatutnya aku bersabar dengan ujian ni.ye, aku perlu kuat. Bantu aku untuk kuat ye Mai."
"in sha ALLAh. sama sama kita menuju Mardhatillah ye.dah jangan nangis, tak comel lah macam ni"
Aku tersenyum. aku mendapat sedikit kekuatan.
"Mai, Uhibbuki Fillah. kau lah sahabat aku dunia akhirat."
"Uhibbuki fillah kaman Syu. didik hati kau cinta ALLAH dan nabi, bukan ajnabi."
"in sha ALLAH. Syukran jiddan Mai."


***    ***    ***    ***    ***    ***    ***    ***

semua orang inginkan kegembiraan,dan tiada orang yang inginkan kesedihan. Akan tetapi, Ingatlah pelangi tak akan muncul tanpa adanya hujan.
ALLAH sentiasa inginkan kebaikan buat hamba hambaNA

 Redhalah, tabahlah andai diuji. Ujian itu sebuah tarbiyah. Ujian tanda cintanya ALLAh pada kita. 
    ”Dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai dugaan; dan kepada Kami-lah kamu semua akan dikembalikan.”[Al-Anbiyaa’: 35]
Kuatlah wahai mukmin.

MOGA ALLAH REDHA, NABI CINTA..

Friday, 29 May 2015

Susun selipar itu dakwah

Assalamualaikum.. 
Ha!! mesti ada yang tertanya-tanya kan tentang tajuk dekat atas tu? (bajet gila ayat!!)
susun selipar ini sebenarnya memupuk rasa rendah diri dan hamba.. 
tapi malangnya kalau pergi masjid,surau,dewan,rumah DSB yang kita tgok selipar bukan main bersepah-sepah.. 
Bayangkan kalau dekat depan masjid kita tengok selipar tersusun dengan cantik.. mesti sejuk hati kan? tapi kalau berterabur, ya ALLAH!! tk tenang hati dan perasaan..
Kerja menyusun kasut ni nampak aje leceh dan remeh tapi sebenarnya ia melahirkan sifat-sifat mahmudah..
ada sebuah cerita yang pernah diceritakan oleh murabbi kepada aku tentang susun selipar ni.
Zaman dahulu kala, di Spain.. waktu tu islam masih bertapak di sana..
orang-orang islam (yang waktu tu kebanyakannya orang arab dari tentera-tentera thariq bin ziyad lepas berjaya menaluk Spain) , diorang sembahyang di masjid cordova dan menyusun selipar dengan cantik dan teratur.. rakyat spain (yang masih blum islam) tgok diorang susun seliar dan rasa teruja.. selesai solat diorang tanya kepada salah seorang tentera kenapa diorang susun selipar dengan begitu teratur .. tentera tu jawab yang itulah diajarkan oleh islam.. rakyat rakyat merasa teruja dan bertanya " islam mngajar kamu susun selipar?"
tentera tu jawab, " bahkan islam mengajar kami untuk masuk tandas dengan kaki kiri dan keluar dengan kaki kanan, cara kami buang najis DSB.. terambah teruja lah diorang dan waktu tu lah diorang diberi hidayah dan terus peluk islam.. Ha!! sebab tu lah usun selipar ini da'wah.. bayangkan orang bukan islam tgok kita susun selipar cantik2.. mesti diorang tertrik kan? ni tidak, kebanyakan orang islam lah yang tak pandai susun selipar..

Susun selipar merupakan akhlaq islamiyah
                                                       
Susun selipar ni pun melatih kita berdisiplin dan bertanggungjawab..
jadi lepas ni kalau pergi mana2, sila susun selipar and dengan elok ye.. sanggup tak?
*imam al-ghazali pun pernah mencuci tadas untuk pupuk rasa rendah diri dan hamba!!
JOM SUSUN SELIPAR!!

Thursday, 28 May 2015

Dakwah itu bukan mudah

Dakwah memang bukan mudah
Tabahlah duhai hati
Kuatlah wahai iman
Teguhlah wahai jiwa

Jalan dakwah punya duri merata
Namun, terus melangkah tanpa curiga
Kerana pengorbanan itu dibalas redhaNYA
Meski hati terluka dengan manusia
Tapi sedarlah ALLAH setia menemani

Meski hati pedih berdarah terluka
Sifat mereka, ego mereka, kerenah mereka
Terlalu memenatkan hingga terasa lelah
Tahanlah air mata agar tidak tumpah
Pujuklah hati untuk terus tabah
Balutlah hati yang terluka berdarah

Biarlah dicela manusia
Ego mereka telah menutupi hati
Biarlah dihina dicerca manusia
Nafsu mereka telah menguasai diri

Ya ALLAH..
Jangan biarkan diri ini lelah
Jangan hentikan langkah kami dalam berjuang di jalanMU
Jangan biarkan kami penat dengan dugaanMU
Kerana kami ingin redhaMU membaluti kami
Biarkan cintaMU merajai hati kami
Izinkan rahmatMU mengiringi langkah kami menuju syurgaMU

Wednesday, 27 May 2015

SAYONARA JAHILIYAH - Tomato

Kita dah kata sayonara pada jahiliyah, kan? Kita dah pun ucap ohayo pada tarbiyah, kan? Jom kawan, pimpin tangan aku. Rentas trek dakwah dengan gerak langkah paling bergaya, sebagai pemuda pemudi harapan agama. Ikhwah di depan, sebagai qawama. Akhawat di belakang, sebagai penguat. Aku perlukan kalian. Masa dah suntuk!

Jom kawan, kita bersatu hati. Tinggalkan jahiliyah yang membelenggu diri. Tinggalkan kegelapan yang menutup hati. Aku perlukan kalian, kerja dakwah tak berjalan tanpa bantuan remaja-remaja harapan agama. Aku perlukan kalian.

Jom kawan, ikat hati-hati kita dengan doa rabithah. Tarik mana-mana yang dah tergelincir dari landasan fikrah. Berpaut tubuh sama-sama. Janji dengan aku, ukhuwah ini tak akan terlerai sampai bila-bila, boleh? Biar begini, sampai syurga nanti.

Jom kawan. masa kita tak banyak. Urusan tarbiyah tak boleh berhenti. Gerakan dakwah tak boleh mati. Bila ada yang terhanyut, jangan biar. Itu tugas kita, sedarkan mereka yang alpa. Kita kan kawan?

Kawan, jujur aku kata. Aku rindukan satu barisan ukhuwah. Aku rindukan akhawat dan ikhwah yang sanggup berjaga malam demi memartabatkan agama. Aku rindukan masjid dan surau yang diimarahkan para remaja. Aku rindukan saf subuh yang penuh. Aku rindukan gelak tawa mereka yang berjuang fissabilillah. Kita buat bulatan gembira sama-sama nak? Berkongsi tazkirah, berkongsi cinta. Aku rindu semuanya.

Kawan, kita semua manusia luarbiasa. Kita semua bukan manusia biasa. Jalan dakwah dan tarbiyah, bukan jalan untuk orang-orang biasa. Amacam? Nak join aku tak? Kita semua jadi ikhwah akhawat yang sumpah osem dengan buka hati untuk ditarbiyah.

Jomlah, ikut aku. Kita sama-sama majukan bangsa. Buang saja rokok tu. Membazir duit, membuang nyawa. Simpan saja pakaian tak cukup kain tu, pakai di rumah, dalam bilik sorang-sorang tak apa.

Nak tahu satu rahsia tak?

Syabab yang wajahnya sentiasa dibasahi wudhuk tu nampak sangat macho lagi menenangkan. Tambahkan perisa senyuman, sumpah menawan!

Akhawat yang bertudung labuh menutup dada tu nampak sangat manis pada pandangan. Tambah dengan akhlak yang sopan, sungguh seindah perhiasan. Lawa tu!

Seronok dipuji?

Jom, alangkah seronoknya berukhwah fillah. Aku nak cabar satu benda, boleh?

Bila bertemu di jalan-jalan atau di RnR, nampak sesama ikhwah, cuba beri salam, senyum, berjabat tangan. Walaupun kita saling tak kenal, bukankah hati kita sudah terpaut dengan doa rabithah?

Bila berjalan di taman bunga atau pasar raya, ternampak sesama akhawat, cuba beri salam, senyum dan bersalaman. Nak buat salam semut pun okey! Tak kenal? Tak apa. Hati kita sudah bersatu dengan doa rabithah.

Cuba bayangkan, kalau semua orang buat perkara yang sama, aku yakin dengan izin Allah, barisan qawama dan penguat sudah ampuh. Boleh jadi satu barisan yang membanggakan ummah.

Takbir!

Allahuakbar!

Ada lagi. Kita bangun solat malam. Boleh? Ala kenapa tak boleh? Hubungan kita dengan manusia dah mula melangkah setapak ke hadapan. Hubungan kita dengan Allah pula sekarang. Walaupun ini perkara pertama sepatutnya diambil kira.

Bangun malam, solat sunat. Doakan kejayaan kita. Kita semua, boleh? Aku doakan kamu, kamu doakan aku. Aku doakan ukhuwah kita sampai syurga, kalian doakan ukhuwah kita sekencang dakwah. Amacam? Bersatulah, bersatu kerana Allah! Inilah kisah cinta kita. Kisah cinta kita, berada di atas jalan dakwah dan tarbiyah ini.

Bila nampak ada yang terjatuh, janganlah cepat mengutuk. Bantu, kawan. Bantu. Andainya aku jatuh, tarik aku. Begitu juga sebaliknya.

Aku mohon, aku perlukan kalian. Perjuangan ini tak berhasil kalau aku bersendiri. Aku perlukan penembak-penembak tepat. Aku perlu tembakan doa dari kalian. Bantu aku, aku minta, bantu aku realisasikan impian ini. Impian menjadikan kita semua generasi harapan agama!

Jom kawan, amalkan baca Al Quran paling kurang sehari satu muka surat. Amalkan sentiasa berwudhuk. Jom kawan, kita berukhwah sampai syurga.

Takmil wa istikmal gitu boh! Jom kawan, lari sama-sama dengan aku di atas trek dakwah ini! Lari jauh-jauh dari jahiliyah! Cepat kawan, masa kita tak banyak, dah singkat!


  1. SAYONARA JAHILIYAH! KAMI BERLARI MENUJU MARDHOTILLAH!

OHAYO TARBIYAH! KAMI DATANG UNTUK BERSIHKAN DIRI DARI KARAT JAHILIYAH! NAK BINA GENERASI HARAPAN UMMAH!

Friday, 27 February 2015

Sejarah perkembangan ilmu kalam

PENGENALAN:

PENGERTIAN: Ilmu kalam menurut Ibnu Khaldun ialah ilmu yang membicarakan tentang alasan-alasan untuk mempertahankan kepercayaan iman dengan menggunakan aqal fikiran dan bantahan.

     Ilmu kalam juga dikenali sebagai ilmu tauhid, ilmu aqidah, atau ilmu Usuluddin. Di sepanjang zaman ilmu kalam  mengalami pelbagai perubahan besar.



PERKEMBANGAN ILMU KALAM PADA ZAMAN RASULULLAH


Zaman Rasulullah SAW merupakan asas kepada ajaran tamadun Islam. Segala aspek kehidupan bagi umat Islam berpunca dari teras yang satu iaitu kalimah syahadah. Zaman ini juga merupakan zaman model tamadun Islam hampir semua prinsip pada zaman awal Islam berasal dari zaman ini. Selain dari itu, ia dinamakan sebagai zaman kegemilangan Islam.
Di zaman Rasulullah s.a.w para sahabat beriman sepenuhnya dengan keterangan yg terdapat dalam Al-Quran dan hadis tentang sifat2 Allah S.W.T., perkara samiyyat, qadak dan qadar dan hukum akidah tanpa membahaskannya secara mendalam.
 Rasulullah telah menyatukan umat dan kaum muslimin serta menjaga kedaulatan Islam. untuk itu juga semua kaum muslimin mengembalikan apa sahaja masalah mereka kepada Rasulullah. Antara lain juga, para sahabat pada masa itu disinari oleh cahaya hidayah dan Al-Quran dan mereka sentiasa dipantau oleh Rasulullah daripada berlakunya perpecahan dan perselisihan pendapat. Perdebatan dan perpecahan dalam masalah tauhid merupakan suatu perkara besar dan masalah yang sangat ditakuti. Dari itulah, kaum muslimin sentiasa diingatkan supaya mentaati Rasulullah dan ditegah daripada berselisih faham. Firman Allah :
 “Dan Taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, dan janganlah kamu berbantah-bantahan; kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu, dan sabarlah (menghadapi Segala kesukaran Dengan cekal hati); Sesungguhnya Allah beserta orang-orang Yang sabar.” (Al-Anfal : 46)


PERKEMBANAGAN ILMU KALAM PADA ZAMAN KHULAFA’ RASYIDIN

Setelah Rasulullah SAW wafat, berlakulah perlantikan Khalifah Islam yang pertama, kedua, ketiga dan keempat. Zaman ini juga boleh dikenali sebagai zaman pemerintahan Khulafa Ar-Rasyidin. Pada masa ini umat Islam sibuk menghadapi peperangan, pergaduhan dan perbalahan diantara umat Islam. Ketika ini juga umat Islam tidak ada perselisihan faham dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan aqidah. Mereka membaca dan memahami Al-Quran tanpa adanya takwil. Mereka mengikuti Al-Quran dan menjauhi apa yang ditegah. Mereka mensifatkan Allah dengan apa yang Allah sifatkan sendiri seperti mereka mensucikan Allah daripada sebarang sifat yang tidak layak bagi kemuliaan dan keagungan Allah. Apabila mereka berdepan dengan ayat yang mutasyabihat mereka beriman dengannya mengikut dengan menyerahkan penta’wilan kepada Allah sendiri.
Tetapi perselisihan politik yg membawa kepada pembunuhan  Khalifah Uthman bin Affan nad Ali bin Abi Talib Telah menimbulkan  perpecahan kpd umat islam. Ini menyebabkan timbul golongan Khawarij, Syiah, dan Ahli sunnah. Perselisihan ini walaupun pada mulanya mengenai politik tetapi kemudiannya menjalar dan merebak kepada hukum dan akidah.

PERKEMBANGAN ILMU KALAM PADA ZAMAN UMAIYAH

Semenjak berlakunya pembunuhan keatas Saidina Usman Bin Affan, maka mulalah timbul perpecahan dikalangan umat Islam dan lahirlah golongan-golongan yang dinamakan Khawarij, Syiah dan lain-lain lagi. Walaupun pada asalnya perselisihan mereka itu mengenai politik dan jawatan khalifah, tetapi akhirnya berlarutan kepada perselisihan hukum-hukum dan akidah Islam.
Di Zaman Umayyah, Negara Islam bertambah luas dan terdapat berbagai-bagai bangsa yg  menganut islam. Mereka mempunyai tamadun, ilmu pengetahuan dan cenderung kpd ilmu falsafah. Ini menyebabkan masalah agama khususnya akidah mula dibahaskan secara falsafah. Dengan ini, muncullah Maad al-juhaini di Basrah yg membawa fahaman Qadariah. Kemudian lahir pula Jabariah yg dipelopori oleh Jahmu bin Safwan. Ini diikuti dengan aliran Muktazilah yg dipelopori oleh Wasil bin Ata’.


PERKEMBANAGAN ILMU KALAM PADA ZAMAN ABASIYYAH

Pemerintahan Islam ketika zaman Abasiah bertambah luas kawasan jajahannya sehingga masuk ke wilayah Parsi dan Rom. Ramai orang-orang Ajam (bukan Arab) memeluk agama Islam, kebanyakkan mereka ini dari bekas-bekas agama Majusi, Brahman, Kristian dan sebagainya. Segala fahaman-fahaman yang terdapat di dalam agama terdahulu menular di dalam agama Islam. 
telah berlaku penterjemahan buku-bukufalsafah dan mantic yunani ke dalam bahasa arab. Maka berlakulah penerapan metod2 ilmu falsafah kedalam ilmu kalam. Golongan muktazilah muncul sebagai jaguh utama berjaya mempertahankan islam dengan menggunakan metod falsafah. Tetapi golongan ini telah menimbulkan pelbagai masalah kerana terlalu melebihan menggunakan akal. Pada akhir abad ke 13 Hijrah lahir Abu Hassan al-Asyari dan Abu Mansur Al-Maturidi yg membentuk mazhab Ahli Sunnah Waljamaah. Kedua2 tokoh ini berjaya menegakkan akidah yg benar dan menentang fahaman yg sesat.



FAKTOR-FAKTOR YANG MENDORONG KEPADA PERKEMBANGAN ILMU KALAM

Faktor dalaman
1) Al-Quran sendiri mengajak manusia kepada tauhid dan mempercayai kerasulan nabi Muhammad S.A.W. di samping menolak kepercayaan yang tidak benar.
2) Munculnya ulama’ yang mempunyai kesedaran tinggi berjuang untuk mengembalikan umat islam kepada pemahaman sebenar yang berlandaskan al-Quran dan hadis. Ulama’-ulama’ terpaksa menggunakan hujjah akli dan nakli bagi menolak ajaran sesat yg timbul dalam masyarakat.
3) Perbezaan pendapat di kalangan umat islam bermula daripada peristiwa berikut:  a)  Pembunuhan saidina umar dan saidina usman
               b) Munculnya kumpulan syiah dan Khawarij setelah peristiwa tahkim


FAKTOR LUARAN
1) Banyak perterjemahan kitab2 falsafah kedalam bahasa arab oleh ahli sunnah wal-jamaah untuk menentang fahaman yang menyesatkan.
2) Ramai cerdik pandai dalam bidang falsafah telah memeluk islam.



ALIRAN PEMIKIRAN MAZHAB YANG LAHIR DARIPADA ILMU KALAM

AHLI SUNNAH WAL JAMA’AH
-Muncul pada akhir abad ketiga hijrah
-Menentang fahaman yang menyesatkan seperti Mu’tazilah, jabariah,khawarij,murjiah dan lain2.
-Aliran berteraskan kepada Al-Quran
-Dipelopori oleh Abu Hasan Al-Ashari dan Abu Mansur Al-Maturidi

Antara fahaman Ahli sunnah wal jamaah adalah seperti berikut:
-Allah bersifat dengan sifat2 kesempurnaan.
-Al-Quran adalah kalam Allah yg qadim.
-ALLAH telah menjadikan Qada’ dan Qadar kepada manusia tetapi ia bergantung usaha dan ikhtiar manusia sendiri

Mu’tazilah
-Diasaskan oleh Wasil bin Ata’
-Berpegang kuat kepada hujah aqal semata2

Mazhab Jabariah 

Mazhab ini muncul di khufah pada zaman Bani Umaiyyah yg diketuai oleh seorang yg berasal dari khurasan bernama Jahmu bin Safwan.
Jabariah diambil dari perkataan ai-jabr yg bermaksud yg digagahi dan dikuasai sepenuhnya oleh Allah STW., 
Antara fahaman mereka ialah:

-Allah tidak harus mempunyai sifat yg ada pada mahkluk supaya tidak menyerupai mereka.
-Ilmu Allah itu baharu tanpa berhubung dng zatNya dan berbilang mengikut maklumat yg ada .
-Manusia dikuasai sepenuhnya oleh Allah. Mereka tidak mempunyai apa2 usaha atau ikhtiar dlm melakukan sesuatu perbuatan.                                                   
-AL-Quran adalah baharu dan tidak qadim.


Mazhab Murjiah.

Murjiah bererti menangguhkan yaitu menangguh persoalan pertelingkahan umat islam tentang perlantikan khalifah sehingga hari kiamat dan dan diserah kepada Allah.
Mazhab ini lahir dari kumpulan ahli politik yg mengambil sikap berkecuali dlm perselisihan umat islam tentang persoalan perlantikan khalifah.
Pada peringkat awal mazhab ini didokong oleh para sahabat sprt Abdullah bin Omar dan Said Bin Jubir. Kemudian diikuti oleh tabiin sprt Abu Hanifah Dan Abu Yusuf.






Sebab-Sebab timbulnya aliran taklid dlm perundangan Islam


-Wujud perselisihan dikalangan orang ramai hasil daripada kedudukan politik yg tidak stabil. Ini menyebabkan tergugat semangat kreatif ilmuan islam.
-Percakaran politik menyebabkan terputus hubungan antara para fuqaha diseluruh pelosok Negara.
-Para pemerintah tidak mempunyai minat yg tinggi terhadap perkembangan ilmu pengetahuan.
-Para fuqaha sering menjadi mangsa penindasan pemerintah.
-Berlaku propaganda2 yg kuat bg sesetengah mazhab yg ada.
-Kurang kepercayaan dan keyakinan terhadap kemampuan diri sendiri di kalangan ulama.
-Perbezaan pendapat dalam memahami nas al-quran
-fahaman Politik yang berbeza


Saturday, 21 February 2015

Friday, 20 February 2015

MAUT DATANG MENJEMPUT TAK KIRA MASA



Bismillahirrahmanirrahim...

ALLAH S.W.T berfirman dalam Surah Ali Imran : كُلُّ نَفۡسٍ۬ ذَآٮِٕقَةُ ٱلۡمَوۡتِ‌ۗ  ...
“Setiap yang bernyawa (berjiwa) pasti akan merasai mati.” (Surah Ali ‘Imran ayat 185).
Orang tua mati, kanak-kanak pun mati.
Lelaki mati, perempuan pun mati.
Pemimpin mati, rakyat jelata pun mati.
Insan mulia mati, insan hina pun mati.
Orang kaya mati, orang miskin pun mati.
Para Anbiya dan auliya pun mati.
Para mukninin dan solihin pun mati.
Yang suka mati pun mati, yang benci mati pun mati.
Yang sakit mati, yang sihat pun ramai yang mati.
Orang gagah mati, orang lemah pun mati.
Para pesakit mati, para doktor pun mati.
Cikgu mati, murid pun mati.
Tukang gali kubur dan tukang mandi mayat pun mati.
Pendek kata….
Semua kita akan mati. Semua yang bernyawa pasti akan pergi. Pergi takkkan kembali!
Yang tidak mati hanyalah Zat yang memiliki kemuliaan, kekuatan, keagungan dan keluasan.
DIAlah Allah SWT!……
Dia sahajalah yang kekal lagi abadi. Dialah Tuhan yang Menciptakan kehidupan dan kematian. Dialah Tuhan Maha Berkuasa di atas segala sesuatu.
Dialah Allah yang menciptakan kematian dan kehidupan untuk menguji siapakah insan yang terbaik dan terpuji dari kalangan hamba-hambaNya.
Kalau semua kita akan mati, maka apakah tindakan kita?
Apakah persiapan kita?
Kita masih mahu menimbun dosa?
Kita masih belum puas membuka dan menelanjangkan aib sesama manusia?
Apakah kita masih belum puas dengan harta yang ada?
Ya Allah, semua kita akan meninggalkan dunia yang fana ini, walhal bekalan kita tidak seberapa.
Sungguh, persiapan kita pula tidaklah sesungguh mana, walhal semboyan kemtian semakin kuat kedengaran.
Mungkin esok lusa,mungkin beberapa jam lagi dan mungkin seketika lagi kita dijemput kembali ke pangkuan Yang Maha Mencipta...kembalinya diri kita tanpa sempat kita bersedia membawa bekalan yang secukupnya untuk ke sana

https://www.youtube.com/watch?v=LOfF80HGgbA

Friday, 30 January 2015

BISMILLAH..

Segala puji bagi ALLAH tuhan yang menciptakan segala sesuatu.. Tiada daya dan upaya melainkan dengan izinNya.. 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...