Followers

Friday, 29 May 2015

Susun selipar itu dakwah

Assalamualaikum.. 
Ha!! mesti ada yang tertanya-tanya kan tentang tajuk dekat atas tu? (bajet gila ayat!!)
susun selipar ini sebenarnya memupuk rasa rendah diri dan hamba.. 
tapi malangnya kalau pergi masjid,surau,dewan,rumah DSB yang kita tgok selipar bukan main bersepah-sepah.. 
Bayangkan kalau dekat depan masjid kita tengok selipar tersusun dengan cantik.. mesti sejuk hati kan? tapi kalau berterabur, ya ALLAH!! tk tenang hati dan perasaan..
Kerja menyusun kasut ni nampak aje leceh dan remeh tapi sebenarnya ia melahirkan sifat-sifat mahmudah..
ada sebuah cerita yang pernah diceritakan oleh murabbi kepada aku tentang susun selipar ni.
Zaman dahulu kala, di Spain.. waktu tu islam masih bertapak di sana..
orang-orang islam (yang waktu tu kebanyakannya orang arab dari tentera-tentera thariq bin ziyad lepas berjaya menaluk Spain) , diorang sembahyang di masjid cordova dan menyusun selipar dengan cantik dan teratur.. rakyat spain (yang masih blum islam) tgok diorang susun seliar dan rasa teruja.. selesai solat diorang tanya kepada salah seorang tentera kenapa diorang susun selipar dengan begitu teratur .. tentera tu jawab yang itulah diajarkan oleh islam.. rakyat rakyat merasa teruja dan bertanya " islam mngajar kamu susun selipar?"
tentera tu jawab, " bahkan islam mengajar kami untuk masuk tandas dengan kaki kiri dan keluar dengan kaki kanan, cara kami buang najis DSB.. terambah teruja lah diorang dan waktu tu lah diorang diberi hidayah dan terus peluk islam.. Ha!! sebab tu lah usun selipar ini da'wah.. bayangkan orang bukan islam tgok kita susun selipar cantik2.. mesti diorang tertrik kan? ni tidak, kebanyakan orang islam lah yang tak pandai susun selipar..

Susun selipar merupakan akhlaq islamiyah
                                                       
Susun selipar ni pun melatih kita berdisiplin dan bertanggungjawab..
jadi lepas ni kalau pergi mana2, sila susun selipar and dengan elok ye.. sanggup tak?
*imam al-ghazali pun pernah mencuci tadas untuk pupuk rasa rendah diri dan hamba!!
JOM SUSUN SELIPAR!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...