Followers

Thursday, 4 June 2015

Ujian tanda cinta ALLAH

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
"Barangsiapa yang ALLAH inginkan kebaikan untuknya, nescaya ALLAH mengujinya dengan kesusahan.Ujian itu tanda cinta ALLAH kepada hambaNYA. amat beruntunglah bagi mereka yang mampu bersabar dan redha ketika diuji.
Entry kali ni saya dedikasikan buat seorang kakak yang sangat saya hargai.. semoga dengan coretan saya ni dapat lah sedikit sebanyak mengembirakan kakak..
Cerita di bawah ini tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang sudah tiada. 



***    ***    ***    ***    ***    ***    ***    ***


"Syuhada, kenapa kau menangis ni?"
Aku terkejut, lantas terus menyeka air mataku. aku memandang sahabatku umairah dan menghadiahkan segaris senyuman buatnya. Umairah memelukku.
"kenapa kau sedih ni Syu? ceritalah dekat aku" Umairah beranya risau.
"tak ada apa-apalah. Aku rindu mak aku dekat kampung je."
"Kau jangan tipu aku Syu. Aku kenal kau dah 3 tahun, bukannya 3 bulan. waktu aku sedih kau selalu tolong aku, tapi sekarang kau tengah sedih aku tak tahu nak buat apa-apa.. ceritalah dekat aku syu" 

Aku memeluk umairah erat, Umairah membalas pelukan ku. Aku menyembamkan wajahku di bahunya dan menangis teresak-esak seperti anak kecil.
"aku futur mai, aku lemah. Ed dah nak kawin dengan orang lain. Aku sedih sangat. Aku tak kuat. Kenapa takdir aku macam ni mai? kenapa?"
"Syu, jangan salahkan taqdir,jangan macam ni. bukan ke selama ni kau yang pesan dekat aku yang ALLAH sentiasa bersama dengan orang yang bersabar. jangan macam ni Syu. aku tahu kau kuat."
"Aku rasa dikhianati mai."
"syu, ALLAH nak berikan yang lebih baik untuk kau. Kau solehah, mungkin ada lelaki yang lebih soleh buat kau. kalau tak di dunia di syurga."

Aku diam tanpa kata.
"Syu, kau kena kuat. Yakinlah ALLAH sentiasa membantu. jangan menangis kerana manusia kalau kau tak mampu menangis kerana ALLAH. ALLAH sentiasa ada untuk kau. ALLAH sayangkan kau. sebab tu ALLAH uji kau. Syuhada yang aku kenal tak selemah ni kan?"

Aku mengesat air mataku.wajah umaira aku tatap sayu.

"Mai,doakan aku ye.Aku futur.Aku berdosa pada ALLAH. sepatutnya aku bersabar dengan ujian ni.ye, aku perlu kuat. Bantu aku untuk kuat ye Mai."
"in sha ALLAh. sama sama kita menuju Mardhatillah ye.dah jangan nangis, tak comel lah macam ni"
Aku tersenyum. aku mendapat sedikit kekuatan.
"Mai, Uhibbuki Fillah. kau lah sahabat aku dunia akhirat."
"Uhibbuki fillah kaman Syu. didik hati kau cinta ALLAH dan nabi, bukan ajnabi."
"in sha ALLAH. Syukran jiddan Mai."


***    ***    ***    ***    ***    ***    ***    ***

semua orang inginkan kegembiraan,dan tiada orang yang inginkan kesedihan. Akan tetapi, Ingatlah pelangi tak akan muncul tanpa adanya hujan.
ALLAH sentiasa inginkan kebaikan buat hamba hambaNA

 Redhalah, tabahlah andai diuji. Ujian itu sebuah tarbiyah. Ujian tanda cintanya ALLAh pada kita. 
    ”Dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai dugaan; dan kepada Kami-lah kamu semua akan dikembalikan.”[Al-Anbiyaa’: 35]
Kuatlah wahai mukmin.

MOGA ALLAH REDHA, NABI CINTA..

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...